Skip to main content

Skrivekoden

  • Anne Lise Johannessen
Forfatter: Audun Farbrot
Leseeksemplar fra Cappelen Damm


Drømmer du om å skrive artikler, leserinnlegg, bokomtaler eller andre tekster?

Oppsett og rettskrivning er en selvfølge at må være på plass, men i boka får du også andre gode tips og råd til hvordan akkurat din tekst kan bli bedre, mer virkningsfull – og få flere lesere.

Skrivekoden er en hendig bok som fungerer fint som et lite oppslagsverk. I boka presenteres 10 nøkler som er veldig greie å ha på plass i teksten. Eksempler er at du må skrive med følelser, du må vite hvem du skriver til, du må finne ut hva du vil med teksten din, teksten må være relevant og interessant, og du må finne din personlige stil.

Det er stor forskjell på hvordan en tekst bør skrives på Twitter, Facebook, Instagram og epost. I boka får du tips og eksempler på mange ulike sjangre.

Denne boka vil jeg anbefale til deg som liker å skrive. Jeg synes at den var oversiktlig, og at den ga mange gode skrivetips, noen litt opplagte – men likevel en fin påminnelse.

 

Forfatter: Audun Farbrot
Forlag: Cappeelen Damm
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 152
Format: Heftet

Kilde: Leseeksemplar fra forlaget. Min bokomtale er likevel min subjektive mening, og skrevet ut i fra et nøytralt ståsted. Jeg er ikke påvirket av hverken forfatter eller forlag. Jeg får ingen økonomiske fordeler av omtalen.

 

Forlaget skriver:

Skrivekoden presenterer ti «skrivenøkler» som vil hjelpe deg til å skrive gode, effektive tekster.

Altfor mange tekster er intetsigende, uforståelige, uinteressante, irrelevante, fargeløse, upersonlige, fantasiløse eller på andre måter dønn kjedelige. Det finnes imidlertid ingen grunn til at en tekst skal være kjedelig, selv om den tar for seg et seriøst tema. Kjedelige tekster har ikke livets rett. Heldigvis kan de skrives bedre før de slippes løs på lesere.

Til sammen vil de ti skrivenøklene hjelpe deg til å knekke skrivekoden. Å løse eller knekke skrivekoden betyr i denne sammenheng å skrive tekster som kommuniserer godt og effektivt med leserne dine.

Forfatteren, Audun Farbrot, har mange års erfaring som kursholder, skrivetrener og veileder. Skrivenøklene han presenterer i denne boken er forankret i egen erfaring, men også teori og forskning på kommunikasjon, psykologi, påvirkningspsykologi, fagskriving og markedsføring.




Om forfatteren:

Audun Farbrot er Fagsjef forskningskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Han har mer enn tolv års praktisk erfaring med allmenn- og brukerrettet forskningskommunikasjon (forskningsformidling) mot norske og internasjonale målgrupper. Han har 15 års fartstid som journalist og har blant annet skrevet om norsk og internasjonal forskning.

Farbrot er utdannet Executive Master of Management fra BI (2012), og har skrevet tre prosjektoppgaver om forskningskommunikasjon relatert til masterprogrammer i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Flermedial ledelse og påvirkning og innflytelse. Han er også utdannet siviløkonom fra BI. Farbrot er styremedlem i nettavisen forskning.no, som utgir nettavisene forskning.no og ScienceNordic (engelskspråklig nettavis om forskning fra Norden). Han er også jurymedlem for Forskningsrådets formidlingspris. Farbrot holder jevnlig foredrag om aktuelle emner innen effektiv forskningskommunikasjon for både forskere og kunnskapskommunikatører.

 

 

Hva betyr leseeksemplar?
Med det menes at man får en bok kostnadsfritt av forlaget. Grunnet regler i Markedsføringsloven, bør disse merkes siden det har en viss reklameeffekt. Selv om jeg har fått en bok tilsendt som leseeksemplar, er bokomtalen skrevet ut fra et nøytralt ståsted. Jeg får på ingen måte noen kompensasjon eller økonomiske fordeler. Jeg står helt fritt til å selv velge om jeg i det hele tatt vil lese/omtale boken. Boka stemples og kan ikke videreselges i ettertid.


Meld deg inn i gruppene jeg har på facebook for å få oppdateringer om nye omtaler og andre lesetips
- Hverdagsnett

- Krimbøker

- Lesetips for bokelskere
- Bokskatter bortenfor bestselgerlistene
- Lesegruppa

- God Bok!

Les det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet her: