Skip to main content

Sør-Afrika - et drømmereisemål

• Anne Bente Hauge

Med mine to småjenter på 4 og 8 år, reiste jeg nylig til Sør Afrika i 2 ½ uke.

Det ble en skikkelig drømmeferie, som jeg gjerne anbefaler andre!

Hele ferien ble planlagt og forberedt godt, og ved hjelp av internett. Jeg fulgte med på flyprisene i en tid, og bestilte da det dukket opp rimelige billetter. Det var nødvendig å finne flytider som var velegnet med barn, det vil si å fly om natten. En voksen og to barn fløy t/r Gardermoen-Johannesburg for norske kr 12000! Deretter bestilte vi innenlands fly fra Johannesburg til Port Elizabeth – og retur fra Cape Town til Johannesburg. Det er svært rimelig å fly innenlands – så disse billettene kom på ca kr 2000. Vi bestilte også svært rimelig leiebil via internett – etter å ha bedt om tilbud fra flere selskaper.

Det er lurt å planlegge selve reisen grundig når en skal fly så langt med små barn. Vi skulle først fly til London, og hadde noen timer å vente der. På rutefly får heldigvis alle barn en pose med diverse saker i – men i tillegg hadde vi rikholdig håndbagasje.

Det er lurt å ha discman eller walkman med musikk eller lydbøker. Klistremerker/album tar også liten plass. En notisbok eller skrivebok til å tegne og skrive i og noen gode tusjer er også nødvendig. Som regel er det en eske fargestifter i den posen barna får av flyselskapet. Hver sitt lille kosedyr var også nødvendig. I tillegg har jeg alltid noen små ”overraskelser”. Denne gangen hadde jeg blant annet kjøpt to bitte små esker med stempler og tilhørende stempelpute. Dette ble svært populært – og selv om ungene mine hadde litt blekk her og der, bidro stemplingen til at den lange flytiden fra London gikk veldig greit.

Da vi ankom Heathrow regnet det så det sprutet. Vi hadde tenkt å ta undergrunnen et par stopp og gå og titte litt rundt, men i stedet gikk vi direkte til len innendørs lekeplass, som lå i enden av terminalen vi skulle reise fra. Barna fikk leke, løpe og klatre der så lenge de synes det var moro – og det synes de i nesten to timer!

Etter å ha tatt ut masse energi, spiste vi, og så handlet vi litt før tiden nærmet seg for den lange flyturen. Det var spennende i seg selv å gå om bord i et fly med to ”etasjer”! Flytiden fra London er ca 10 timer.

Jentene fikk enda en pose med overraskelser på dette flyet – og var veldig fornøyde. I tillegg får hvert sete høretelefoner, nattsokker og en lysdemper til å ha over øynene, pledd og pute. Det er skjerm på seteryggen foran, med barneprogram, kart som viser hvor flyet er til enhver tid og diverse filmer; mer enn nok til å få kvelden til å gå.

Før landing i et varmt land, er det godt å bytte strømpebukser, varmt tøy og vintersko med shorts, T-skjorte og sandaler fra håndbagasjen! Vi hadde også noen timer å vente i Johannesburg før vi skulle fly videre til Port Elizabeth, og da var det deilig å kunne sitte ute, nyte sola og vifte med tærne mens vi spiste is!

Vi brukte ferien vår til å se området som kalles the Garden Route – fra port Elizabeth til Cape Town. Det var utrolig vakkert, variert og fascinerende. Vi valgte å leie bil og kjøre selv, men det går også både tog og rimelige busser mellom alle småbyene på denne strekningen.

Det å reise med barn, betyr at opplegget må være tilpasset barna. Vi valgte derfor å ikke ha altfor stramt program, men heller ha tid til å bade og nyte de fantastiske strendene som er over alt.

En dag besøkte vi et elefant reservat (Addo), vi var i en liten villdyrpark og så giraffer, sebra, antiloper og løver. Barna fikk der lov til å holde 10 dager gamle løveunger – noe som ble litt av et høydepunkt!

Det er venstrekjøring, men ved å ta det rolig og unngå bykjøring i rushtrafikk de første par dagene, gikk tilvenningen svært greit. Veiene er meget gode, og skiltingen bra. Det er lite trafikk og stort sett lett å finne parkeringsplass. Det kommer straks ilende en ”parkeringsvakt”, som regel uoffisiell, som passer bilen for deg mot en godtgjøring på et par kroner for en time.

Vi la opp til å ikke kjøre bil hver dag – men heller ligge 2-3 netter på ett sted og heller ta turer i området rundt. Dette viste seg å være lurt. Bed & breakfast er svært rimelig – og har meget høy standard. En voksen og to barn betaler fra kr 100 – 200 pr natt til sammen, inkludert stor, engelsk frokost. Mange overnattingssteder har pool, noe ungene satte stor pris på, da de kunne bade til langt på kveld.

Det er mye å se og foreta seg, naturopplevelser, reservater/naturparker og lignende, museer, markeder, gårdsbesøk, akvarier, strandliv/bading, golf, fiske, båtturer, shopping, kjøre gamle damptog (mange i drift) med mer. Strendene på sydkysten er lange og brede, som oftest uten toiletter eller annen service. Bølgene var ofte i største laget for 4-åringen, men hun frydet seg over å løpe i vannkanten, grave og sanke de nydeligste skjell. Ingen av strendene vi badet på hadde farlig brådyp, understrøm eller andre faremomenter.

Alt var ekstremt rimelig for oss nordmenn. Å spise middag på gode restauranter kostet for oss 3 (inkludert både vin og dessert) ca kr 60-100 til sammen! Bensinen kostet ca kr 4 pr. liter, is og brus 2-4 kroner, inngangspenger i dyreparker og lignende kostet som oftest ca kr 15 -20 for voksne og 8-10 for barn over 5 år. Kunst og håndverksartikler var svært rimelige og utrolig flotte. Jentene fikk lekre, håndmalte moteklær av ypperste design til latterlig lave priser og de kunne virkelig få mye strass og stas for feriepengene sine!

De siste 5 døgnene bodde vi i en ferieleilighet utenfor Cape Town. Det var et lurt valg – vi hadde tilgang til strand og basseng rett ved bostedet, mens forstadstoget bragte oss inn til byen om vi ville. Vi dro på dagstur til Kapp det gode Håp – det var en stor opplevelse både for store og små å stå på toppen av klippen og se Atlanterhavet og Det indiske hav bryte mot hverandre! Det lever ville bavianer på kapp – og vi var så heldige å se flere av dem!

I Simonstown, ca 20 km nord for Kapp det gode håp, lever det ville pingviner på to strender. Vi stoppet selvfølgelig på den ene, Boulders Beach, og dette skulle bli reisens absolutte høydepunkt for jentene. På stranden krydde det av ganske små pingviner. Noen lå på egg, midt blant badende og solslikkende mennesker. Pingvinene var såkalte eselpingviner – ca 70 cm høye. Vi kunne gå helt bort til dem uten noen form for fiendtlig reaksjon. Men nærmere enn 30-40 cm ville de ikke ha folk – da forsøkte de å klype! Jentene mine gikk ved siden av pingviner, hermet etter dem – til stor undring for pingvinene så det ut til, og de badet sammen med dem i det krystallklare vannet! Det var nesten leit å dra derfra når solen begynte å synke i havet!

I Cape Town er Table Mountain verd et besøk – med utrolig flott utsikt over hele bukten og byen. Her er det noen små, pelskledde dyr, som sies å være elefantens nærmeste slektning, som lar seg mate, noe som barna synes var festlig.

Av andre aktiviteter, kan en tur til Robben island være aktuelt, såframt sjøen ikke er for røff. I dårlig vær går det an å bruke en dag i det store akvariet – som rommer dyrelivet fra to hav – atlanterhavet og det indiske hav.

Cape Town er en stor og travel by, så med små barn er det best å ta den i små doser.

Eldstejenta på 8 hadde også en ”rapport” å skrive, som skulle legges fram på skolen ved hjemkomst. Boka hadde hun fått av skolen, med linjer på hver 2. side og blankt ark på motstående. Her kunne hun skrive, tegne og lime inn billetter, bilder osv. Hver dag fant vi brosjyrer og lignende som egnet seg for rapporten, og hver dag skrev hun litt om det vi hadde opplevet. Vi plukket litt blader og blomster, som ble presset og limit inn med kontaktpapir over. Alle filmene vi tok, ble straks levert til kopiering, slik at vi hadde bildene fra turen klare etter hvert. Pris: kr 50 for fremkalling og kopiering av 25 bilders APS-film!

Da drømmeferien var slutt fløy vi til Johannesburg fra Cape Town, og fordi vi kun fikk plass på det tidligste morgenflyet, ville vi få 10 timer å vente i Johannesburg. Noen vi snakket med anbefalte oss å levere bagasjen på oppbevaring og dra til et luksushotell like ved flyplassen for å bade og slappe av hele dagen. Dette rådet fulgte vi. Vi pakket et eget kolli med alt badeutstyr, hoppet på gratis shuttlebuss til hotellet – og ble bukket inn av dørvakter med hvite hansker. Det var så flott at vi gispet, mens vi gikk tvers gjennom hallen, gjennom lunchrestauranten og ut i en praktfull park med et gigantisk svømmebasseng. På luksuriøse solsenger lå det ruller med frottehåndklær tykke som badematter, klart til benyttelse – og det ble de også! Vi badet hele dagen – spiste herlig lunsj i restauranten, badet og hygget oss til sent på ettermiddagen – før vi dro med shuttlebussen tilbake til flyplassen. Dagsoppholdet kostet oss kun lunsjen – kr 130 for alle tre!

Hjemreisen gikk knirkefritt – og vi var svært heldige med plassen i flyet. Det var to ledige seter foran oss, og da jeg spurte om å få flytte en av jentene dit, var det i orden. Dermed hadde de to seter hver – og kunne sove riktig godt på hjemveien!

Det mest spesielle med Sør Afrika oppholdet vårt var nok at alle vi møtte var ekstremt hyggelige mot oss. Uansett hudfarge, i butikker, på markeder, drosjer, buss eller på overnattingssteder, folk spurte hvor vi var fra, og syntes det var veldig eksotisk å møte noen fra Norge. Alle ville gi oss gode råd om hva vi kunne oppleve, se og gjøre, vi fikk adresser og tips over alt. Vi hadde ingen negative opplevelser i løpet av ferien.

Alle vi snakket med kunne engelsk – selv om afrikaans ellers er svært vanlig.

Prisnivået er så lavt, at det kan være lurt å handle inn julepresangene osv. Selv gikk jeg til optiker, fikk den mest grundige synstesten jeg noen gang har hatt, bestilte nye briller – som jeg sparte over kr 4000 på i forhold til prisen her hjemme!

For familier med større barn ville jeg vurdert å reise en uke på safari i Kruger nasjonalpark, i det nordøstlige hjørnet av Sør Afrika. Denne gangen synes jeg jentene mine var litt for små til dette. I Kruger er det malariamygg, og det er da nødvendig å forberede seg hjemme med å starte med malariatabletter.

Sør Afrika er enormt stort og byr på veldig mange muligheter for ulike typer ferier. Det finnes masse informasjon på internett, så jeg kan bare anbefale å surfe i vei.

Vi skal garantert tilbake dit – forhåpentligvis allerede om ett år!